دانلود خلاصه و نقد کتاب فرآیند برنامه ریزی آموزشی - مشاوران آموزشی یونسکو - ترجمه فریده مشایخ - pdf به همراه فایل پاورپوینت
دانلود خلاصه کتاب فرآیند برنامه ریزی آموزشی
تالیف مشاوران آموزشی یونسکو
ترجمه فریده مشایخ
منبع رشته علوم تربیتی و آمادگی ارشد
شامل:
خلاصه pdf
+ خلاصه پاورپوینت قابل ویرایش
فایل های مرتبط:
دانلود خلاصه کتاب مبانی برنامه ریزی آموزشی - یحیی فیوضات - علوم تربیتی و علوم اجتماعی پیام نور - pdf
دانلود پاورپوینت خلاصه [برنامه ریزی استراتژیک] - رشته مدیریت | در 157 اسلاید ppt
درس «فرآیند برنامهریزی آموزشی» یکی از دروس اساسی و کلیدی در رشتههای علوم تربیتی و آموزش در دانشگاه پیام نور است. این درس بهطور ویژه بر مبانی، اصول، و فرآیندهای برنامهریزی آموزشی تمرکز دارد و دانشجویان را با روشهای تحلیل و طراحی نظامهای آموزشی آشنا میکند. در این متن، مباحث اصلی این درس را بررسی میکنیم و اهمیت آن را در شکلدهی به توانمندیهای دانشجویان برای مواجهه با چالشهای حوزه آموزش توضیح میدهیم.
تعریف و اهمیت برنامهریزی آموزشی
برنامهریزی آموزشی فرآیندی است که در آن اهداف، محتوا، روشها و ابزارهای آموزشی بهصورت نظاممند و با توجه به نیازهای یادگیرندگان و جامعه طراحی و تنظیم میشود. این فرآیند به مدیران، معلمان و سیاستگذاران کمک میکند تا منابع آموزشی را بهینه تخصیص دهند و بازدهی و کیفیت آموزش را افزایش دهند.
اهمیت برنامهریزی آموزشی در موارد زیر خلاصه میشود:
- ایجاد هماهنگی: برنامهریزی آموزشی به ایجاد هماهنگی میان اهداف نظام آموزشی، محتوای آموزشی و روشهای تدریس کمک میکند.
- پاسخ به نیازهای جامعه: با بررسی نیازهای جامعه، برنامهریزی آموزشی نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند.
- افزایش کارایی: با استفاده از منابع محدود بهصورت بهینه، این فرآیند به بهبود کارایی و اثربخشی نظام آموزشی منجر میشود.
اهداف درس
درس فرآیند برنامهریزی آموزشی چندین هدف آموزشی را دنبال میکند:
- آشنایی دانشجویان با مفاهیم و اصول برنامهریزی آموزشی.
- توانمندسازی آنها برای طراحی برنامههای آموزشی مؤثر.
- یادگیری روشهای تحلیل نیازهای آموزشی و تعیین اولویتها.
- شناخت مراحل و گامهای عملیاتی برنامهریزی در سطوح مختلف (مدرسه، منطقهای، ملی).
مباحث اصلی درس
1. مفاهیم پایه و تعاریف
در ابتدای درس، دانشجویان با مفاهیم کلیدی مانند آموزش، یادگیری، برنامهریزی و توسعه آشنا میشوند. این مفاهیم بهعنوان پایهای برای درک سایر بخشهای درس عمل میکنند.
2. انواع برنامهریزی آموزشی
در این بخش، انواع برنامهریزی آموزشی مانند برنامهریزی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت مورد بحث قرار میگیرد. همچنین، تفاوت میان برنامهریزی در سطح کلان و برنامهریزی در سطح مدرسه بررسی میشود.
3. گامهای فرآیند برنامهریزی آموزشی
یکی از بخشهای مهم این درس، آشنایی با مراحل برنامهریزی آموزشی است. این مراحل شامل:
- تحلیل وضعیت موجود: شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای نظام آموزشی.
- تعیین اهداف آموزشی: مشخص کردن مقاصدی که نظام آموزشی باید به آنها دست یابد.
- طراحی محتوا و روشها: انتخاب موضوعات درسی، روشهای تدریس و ارزیابی.
- اجرا و ارزشیابی: عملیاتی کردن برنامهها و ارزیابی اثربخشی آنها.
4. تحلیل نیازهای آموزشی
تحلیل نیازهای آموزشی فرآیندی است که در آن نیازهای دانشآموزان، معلمان و جامعه شناسایی میشود. این تحلیل به دانشجویان کمک میکند تا برنامههایی مبتنی بر واقعیت و نیازهای واقعی طراحی کنند.
5. مدیریت منابع در برنامهریزی آموزشی
یکی دیگر از مباحث مهم، مدیریت منابع انسانی، مالی و فیزیکی در فرآیند برنامهریزی آموزشی است. دانشجویان یاد میگیرند که چگونه منابع محدود را بهصورت کارآمد تخصیص دهند.
6. آیندهنگری در برنامهریزی آموزشی
با توجه به تغییرات سریع در فناوری و نیازهای اجتماعی، این بخش از درس بر اهمیت آیندهنگری در برنامهریزی آموزشی تأکید دارد.
کاربردهای عملی
این درس به دانشجویان کمک میکند تا مفاهیم تئوری را در محیطهای عملی به کار ببرند. برای مثال:
- طراحی برنامههای آموزشی جدید برای مدارس.
- بهبود کیفیت آموزشی از طریق تغییر در روشهای تدریس.
- مشارکت در تدوین سیاستهای آموزشی در سطح ملی.
چالشها و راهحلها
یکی از چالشهای اصلی در برنامهریزی آموزشی، مواجهه با منابع محدود و تغییرات سریع است. در این درس، دانشجویان یاد میگیرند که چگونه با استفاده از راهکارهایی مانند برنامهریزی مبتنی بر شواهد و استفاده از فناوریهای جدید، بر این چالشها غلبه کنند.
نتیجهگیری
درس فرآیند برنامهریزی آموزشی، دانشجویان را با یک چشمانداز جامع و نظاممند برای طراحی و اجرای برنامههای آموزشی آشنا میکند. این دانش و مهارتها به آنها امکان میدهد که در نقشهای مختلف از جمله مدیر، برنامهریز و معلم، بهبودهای قابلتوجهی در کیفیت آموزش ایجاد کنند.
برای موفقیت در این درس، توصیه میشود که دانشجویان با مطالعه منابع تکمیلی، مشارکت در بحثهای کلاسی و انجام پروژههای عملی، دانش خود را تعمیق بخشند و آن را در محیطهای واقعی به کار گیرند.
Download Summary and Critique of Educational Planning Process Book - UNESCO Training Advisors - Translated by Farideh Sheikhs - pdf with PowerPoint file
Download Summary of Educational Planning Process Book
Compiled by UNESCO Educational Consultants
Translated by Farideh elders
Source of Educational Science and Senior Preparation
Including:
Pdf summary
+ Editable PowerPoint Summary
فرآیند برنامه ریزی آموزشی pdf،فرآیند برنامه ریزی آموزشی تألیف فیوضات،فرایند برنامه ریزی آموزشی فریده مشایخ،فرایند برنامه ریزی آموزشی،فرایند برنامه ریزی آموزشی گروه مشاوران یونسکو،فرایند برنامه ریزی آموزشی کارکنان،فرایند برنامه ریزی آموزش کارکنان،کتاب فرایند برنامه ریزی آموزشی فریده مشایخ،کتاب فرایند برنامه ریزی آموزشی،برنامه ریزی کنترل فرایند آموزشی (بکفا)،خلاصه کتاب فرایند برنامه ریزی آموزشی فریده مشایخ،دانلود کتاب فرایند برنامه ریزی آموزشی فریده مشایخ،برنامه ریزی کنترل فرایند آموزشی،برنامه ریزی کنترل فرآیند آموزشی بکفا،