دانلود نمونه انجام شده تست [بندر گشتالت] دو نمونه pdf و wprd

نمونه انجام شده آزمون بندر گشتالت رایگان

نمونه اجرا شده آزمون (تست) بندر گشتالت

نمونه‌ای از آزمون بندرگشتالت اجرا شده، شامل دو نمونه آزمون بندرگشتالت، دستورالعمل آزمون + کارتهای آزمون بندرگشتالت، فرم نمره‌گذاری آزمون بندرگشتالت به شیوه کوپیتز، فرم نمره‌گذاری آزمون بندرگشتالت به شیوه پاسکال می‌باشد. فرمت این موارد  PDF (برای نمونه اجرا شده و فرم‌ها) و  WORD (برای دستورالعمل آزمون) است. به همراه فایل راهنمای آزمون بندر گشتالت به صورت پی دی ا

در نمونه اول، نمره‌گذاری به شیوه کوپیتز انجام شده است، در حالی که در نمونه دوم، نمره‌گذاری به روش مارلی، هین و لکس صورت گرفته است.

 

دانلود فایل

 

 

 

 

مختصری درباره آزمون بندر گشتالت

آزمون بندر - گشتالت توسط لورتا بندر در سال ۱۹۳۸ برای ارزیابی سطح بالیدگی ادراکی - حرکتی کودکان طراحی شد و از ۹ طرح جداگانه تشکیل شده است که هر کدام بر روی یک کارت جداگانه چاپ شده‌اند. این طرح‌ها از طرح‌های ورتهایمر در روان‌شناسی گشتالت الهام گرفته شده‌اند.

آزمون بندر علاوه بر کاربرد اصلی خود یعنی تشخیص آسیب مغزی، در سایر زمینه‌ها نیز کاربرد دارد، از جمله سنجش آمادگی کودکان برای ورود به دبستان، پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی، تشخیص اختلالات خواندن و ناتوانی یادگیری، ارزیابی مشکلات هیجانی، مطالعه نارسایی‌های رشدی و به عنوان یک آزمون هوشی غیرکلامی.

 

در اجرای آزمون، آزمایش‌کننده یک برگ کاغذ A۴ بی‌خط، یک مداد و یک مداد‌پاک‌کن فراهم می‌کند و از آزمودنی می‌خواهد که از روی کارت‌های طرح‌دار بکشد، در حین اجرای آزمون، آزمایش‌کننده هیچ‌گونه راهنمایی یا اظهار نظری نمی‌دهد و آزمودنی نباید به سوالات پاسخ دهد. در انتهای آزمون، مرحله‌ای وجود دارد که آزمودنی باید طرح‌ها را از حافظه به وسیله طراحی آنها به یاد بیاورد.

 

برای فرافکنی آزمون بندر و درک سازگاری هیجانی شخص، می‌توان از روش‌هایی مانند درخواست از شخص برای طراحی طرح‌ها به دلخواه یا ارائهٔ کارت‌ها و پرسیدن از او در مورد خاطرات یا احساساتی که تصاویر بر او می‌گذارند، استفاده کرد.

 

روش نمره‌گذاری: استفاده از روش دکتر کوپیتز برای سنجش رشد کودکان از نظر توانایی‌های دیداری – حرکتی؛ بر اساس این روش، برای هر اشتباه در ترمیم طرح‌ها یک نمره داده می‌شود که تعداد کل نمرات اشتباه‌ها ۳۰ مورد است. تنها اشتباه‌های قطعی و کاملا مشخص نمره داده می‌شود و در صورت تردید نمره داده نمی‌شود.

 

روش تفسیر: مجموع نمره‌های کسب شده توسط کودک به عنوان نمره خام در نظر گرفته می‌شود و با استفاده از جدول هنجار آزمون رشدی بندر، نمره میانگین نزدیکترین به نمره خام تعیین می‌شود. سپس با مقایسه سن رشدی و سن تقویمی آزمودنی، وضعیت رشدی آنها مشخص می‌شود.

 

شاخص‌های هیجانی: برای تشخیص اختلالات هیجانی در کودکان، کوپیتز ۱۲ شاخص را تدوین کرده است. بر اساس پژوهش، افرادی که دارای سه شاخص هیجانی هستند، معمولاً دارای اختلالات هیجانی هستند و درصد بالاتری از افرادی که چهار شاخص یا بیشتر دارند، اختلالات جدی هیجانی دارند. اما در تفسیر این شاخص‌ها باید به دقت و احتیاط عمل شود.

اغتشاش در نظم: این شاخص نشانگر ضعف برنامه‌ریزی، اشکال در سازماندهی اطلاعات، اغتشاش ذهنی و برون‌ریزی است و در کودکان ۷ تا ۵ ساله ممکن است عادی باشد، اما در کودکان ۸ سال به بالا نشانه احتمالی ناتوانی یادگیری و اغتشاش ذهنی است.

اندازه بزرگ: تصاویری که دو برابر اندازه طرح اصلی باشند، نشانگر برون‌ریزی است.

قاب کردن طرح‌ها: کودک دور تصویر یک قاب یا کادر می‌کشد، نشانگر ضعف کنترل درونی است.

بسط و توسعه: استفاده از دو برگ کاغذ یا بیشتر برای رسم تصاویر، نشانگر رفتارهای تکانشی و برون‌ریزی است.

ترسیم مجدد: ترسیم مجدد تصاویر، نشانگر تکانش‌گری، اضطراب و تحریک‌پذیری هیجانی است.

خطوط نازک: استفاده از خطوطی کم‌رنگ و نازک، نشانگر ترس، کمرویی و گوشه‌گیری است.

کارهای اضافی بدون دقت: خطوط ضخیم، تکراری و با شتاب در بخشی از تصاویر، نشانگر تکانش‌گری، پرخاشگری و برون‌ریزی است.

اندازه‌ کوچک: تصاویری که نصف اندازه تصویر اصلی باشند، نشانگر اضطراب و کاهش خود-انگیختگی است.

خطوط موج‌دار: خطوط ناشی از لرزش دست یا ناهماهنگی حرکتی، نشانگر اضطراب و ضعف هماهنگی حرکتی است.

حداقل نیمی از دایره‌ها به صورت خطوط تیره رسم شده باشند، نشانگر تکانش‌گری، شتابزدگی و پرخاشگری ذهنی است که نشان می‌دهد اشتغال ذهنی آزمودنی به مشکلات شخصی زیاد است و ممکن است از انجام تکالیف خود سرباز زند.

خط تیره به جای دایره: آزمودنی اندازه‌ها را به تدریج افزایش می‌دهد تا اندازه شکل شماره ۳ دست‌کم سه برابر شکل شماره ۱ کشیده شود، نشانگر ناتوانی در تحمل ناکامی، انفجار احتمالی و گرایش به رفتارهای برون‌ریزی است.

افزایش تدریجی اندازه ها: کودک علاوه بر تصاویر آزمون، تصاویر دیگری می‌کشد و یا تصاویر اصلی را تغییر داده و ترکیب‌ها‌ی تازه‌ای به آنها می‌افزاید، نشانگر ترس‌های شدید، اضطراب و اشتغال ذهنی با افکار درونی است.

محاسن آزمون بندر: اجرای سریع و آسان، انعطاف‌پذیری، آشکارسازی سبک کلی و شیوه‌ رویکرد فرد نسبت به دنیای خود.

محدودیت‌ها: نیاز به نظام نمره‌گذاری و تفسیر واحد، حساسیت به متغیرهای موقعیتی، نیاز به مطالعات بیشتر برای روایی‌یابی، و انتقادات از انحراف ذهنیت‌گرایانه در نمره‌گذاری.

 

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
پيوندها
Designed By irjozveh Copyright © 2020